Køreprøve spørgsmål
Læs her om de tekniske spørgsmål, du kan blive spurgt om til din køreprøve. Vi har også beskrevet svaret, samt hvad du skal være opmærksom på.
Styring
På nyere biler må der ikke være ratslør. Kontrollen udføres med startet motor ved, at der drejes på rattet med små bevægelser, hjulene skal straks følge ratdrejningen. Stå i den åbne dør i førersiden mens du drejer på rattet og tjekker venstre forhjul, du skal bruge en hjælper (den prøvesagkyndige) til at tjekke højre forhjul side.
Elektrisk servostyring (drives af elmotor): Ved tung eller vanskelig styring kan det skyldes en løs el-forbindelse / elektrisk fejl eller en sprunget sikring. Det kan også skyldes en knækket drivrem.
Hydraulisk servostyring (virker ved væske): Ved tung eller vanskelig styring kan det skyldes for lidt væske i servo væskebeholderen, dette tjekkes i motorrummet, væskestande skal være mellem min. og max. Det kan også skyldes en knækket drivrem.
Hornet skal have en klar, konstant tone (Ingen melodier). Hornet bruges til at afværge fare.
Der findes sommerdæk, vinterdæk, helårsdæk og pigdæk
Dæk og fælge skal være hele og ubeskadigede.
Der skal være samme type dæk på alle 4 hjul.
Der skal mindst være 1,6 mm dækmønster målt i hovedmønstret. Kan måles vha. tommelstok e.l. eller se på slidindikator” i mønstret
Dækkene skal have korrekt lufttryk – se instruktionsbog eller mærke i førerdør / tankdæksel.
Der skal være støddæmpere på alle 4 hjul.
Støddæmpere kontrolleres ved at der trykkes ovenpå bilen ovenover støddæmperen, bilen skal gå i ro efter 1 – 2 hoppende bevægelse.
Støddæmperens funktion er, at dæmpe fjederens udsving efter kørsel over bump eller i et hul, dette for fortsat at have vejgreb.
Bremser
Bremser:
Virker på alle fire hjul. Skal kunne bremse bilen hurtigt og effektive ved alle belastninger og hastigheder.
Parkeringsbremsen / håndbremsen:
Bremsen virker ved kabeltræk, bremser baghjulene. P-bremsen skal kunne holde bilen på en bakke med 18% hældning. Ved mekanisk afbremsning skal (p-bremse håndtaget) kunne blive stående fastspændt, når den er trukket, dette kontrolleres ved at give håndtaget et let slag. Håndtaget må ikke kunne trækkes helt i bund.
Bremsepedalen skal have en ru overflade så foden ikke glider.
Den skal have 1 cm frigang, så der først bremses, når du træder på pedalen.
Der må ikke være slør eller brud på bremsepedalen.
Bremsepedalen skal blive hård, når den trædes ned med konstant tryk.
Pedalen må Ikke kunne trædes helt i bund og den må ikke synke, når den er nedtrådt.
Bremsevæsken i bremsevæskebeholderen i motorrummet skal stå mellem min. og max. mærket på beholderen.
Hvis bremsevæsken standen er under minimumsmærket skal væske påfyldes på værksted. Påfyld aldrig selv bremsevæske.
Motoren skal være slukket.
Træd/pump på bremsepedalen til denne bliver hård (ca. 5-8 gange). Hold bremsepedalen hårdt nedtrådt mens du starter motoren. Bremsepedalen skal så synke 1 – 2 cm.
Hvis bremsepedalen kan trædes længere ned end normalt, kan der være hul i en af bremsekredsene, kørsel er da ikke tilladt!
Hvis den røde bremselampe lyser instrumentbræt, er der noget galt med bremserne, kørsel er da ikke tilladt!
Lygter & lys
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene.
Alle lygter der er på bilen skal virke.
2 nærlyslygter
Lyset skal være hvidt eller gulligt.
Lyset skal oplyse vejen mindst 30 m. frem.
Lyset må IKKE blænde, det skal falde med 1% = 1 cm pr. m. (mål lysgrænsen på benet, træd 1 m tilbage, lyset skal falde 1 cm).
Lyset skal være asymmetrisk til højre, dvs. at lyset lyser længst frem i højre side.
2 fjernlyslygter:
Lyset skal være hvidt eller gulligt.
Lyset skal oplyse vejen mindst 100 m. frem.
Lyset blænder (Tændt fjernlys ses ved blå kontrollampe i instrumentpanel)
2 positionlyslygter /parkeringslys:
Lyset skal være hvidt eller gulligt.
Lyset skal kunne ses mindst 300 m. væk uden at blænde.
2 røde baglygter
Baglyset skal kunne ses mindst 300 m. væk.
3 røde stoplygter (på ældre biler er 2 stoplygter til strækkeligt): Stoplyset skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
1 eller 2 hvide nummerpladelys – begge lys skal virke. Nummerpladen skal kunne læses på 20 m. afstand.
2 røde reflekser.
Reflekserne må ikke være trekantede (trekantede reflekser sidder bagpå påhængskøretøjer).
2 foran – 1 på hver side – 2 bagpå.
Lyset skal være gult / orange
Lyset skal kunne ses i alt slags vejr, specielt i kraftig sollys.
Lyset skal blinke 1-2 gange i sekundet (60-120 gange i minuttet).
Blinklys kontrolleres ved at der først blinkes til den ene side hvor lygterne tjekkes, derefter blinkes der til den anden side og disse lygter tjekkes også.
Alle blinklys aktiveres på én gang ved tryk på 🔺havari-blink knappen.
Nogle biler har også som ekstra udstyr:
Tågelys. Baklys.
Motor, ruder, spejle & diverse
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie. Der må ikke ligge olie på jorden under bilen, når du er kørt.
Kontrol af motorolie i motorrummet, find oliekande symbol på låget af en beholder.
Med kold, slukket motor tages oliepinden op, tørres af og stikkes ned igen og tages op igen og aflæses. Motorolie skal være mellem min. og max. mærket på oliepinden.
Udstødningssystemet skal sidde fast. Det kontrolleres ved at ”vippe” til udstødningen med en pind eller lignende. Udstødningen skal være tæt. Det kontrolleres ved, med startet motor, at holde en klud for udstødning = røgen bliver i systemet.
Kølervæske skal være påfyldt mellem min. og max. mærket på beholderen.
Kontrol af kølervæske i motorrummet symbolet på låget er en ”hånd og varmebølger”.
Ruder og spejle skal være hele og rene.
Der skal være frit udsyn ud af alle ruder før du kører. Is, sne, dug m.m. skal være fjernet. Anvend isskraber, blæser og el- bagrude.
Vinduesviskere / vaskere skal virke.
Sprinklervæske skal være påfyldt med ”nok til turen”.
Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, elbagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
Pedal til kobling, speeder og bremse.
Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat. Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.
Speedometer og temperaturmåler.
Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser, ESC, motorlampe og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.